donderdag 9 mei 2024

Shakshuka

 Hai!
Een recept dat ook favoriet is bij ons, is Shakshuka. Vooral omdat je overgebleven ingrediënten kunt gebruiken. Maar natuurlijk hoeft dat niet. Ik maak regelmatig de vegetarische variant, maar nu ik had een stukje chorizo over dat ik wilde verwerken. Dit is een recept voor 4 personen.


Shaksuka

1 ui, 1 rode paprika, 1 gele paprika, 1 winterpeen, 1 courgette, 125 gram chorizo, 2 blikjes tomatenblokjes, paprikapoeder, peper, 4 eieren, olie

Snijd de ui in stukjes en fruit deze in olie. Snijd de paprika's, courgette, winterpeen en courgette ook in stukken en voeg bij de ui. Kruid dit met paprikapoeder en peper.

Roer dit regelmatig door elkaar en voeg dan de twee blikjes tomatenblokjes toe. Roer dit goed door de groente. Laat dit zachtjes pruttelen tot de groente zacht is.

Maak dan een voor een een kuiltje in het mengsel en breek een ei  in het kuiltje . Kost even wat moeite, maar het lukt je vast. Dan zachtjes laten pruttelen tot het ei gestold is.
Voor de vegetarische variant laat je de chorizoweg. Lekker met ciabatta of stokbrood.
Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

  1. Ziet er weer lekker uit Gerjanne. Dat ei breken in een kuiltje gaat heel handig als je een diepe (soep)lepel gebruikt in het kuiltje. Het ei daarin breekt en het dan voorzichtig uit de lepel laten glijden.
    Groetjes Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me lekker, GerJanne
    Alleen zal ik de ui achterwege laten als ik het ga maken, maar dat zal best kunnen , toch?
    Bedankt voor het delen!
    Fijne dag liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook weer zo'n lekker recept.
    Dit soort recepten zijn ideaal voor op de camping.
    Leuk om te maken, lekker, alles zit erin en tijd genoeg om het eens uit te proberen.
    Dank je wel weer voor het delen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is nu echt een recept voor mij. En helemaal voor op de camping zoals Daphne al schrijft. Ik ga het zeker een keer maken, laat dan de wortel weg en die het met wat kastanje champignons.
    Fijne dag en liefs

    BeantwoordenVerwijderen