maandag 1 april 2024

Start van mijn receptenblog: Courgettesoep

 Hai!
Vandaag op 1 april start ik mijn nieuwe blog.
Omdat ik van jongs af aan al met heel veel plezier recepten uitprobeer en er vaak wat anders van maak en het dan vergeet op te schrijven, een poging om aangepaste en zelf bedachte recepten vast te leggen.
Als er mensen bij ons komen eten, wat best regelmatig gebeurt, vragen ze me vaak om het recept. Dan moet ik ze het antwoord vaak schuldig blijven omdat ik het niet opgeschreven heb.

Daar gaat nu dus verandering in komen. Soms laat ik een foto van de ingrediënten zien bij de recepten, maar dat zal ook vaak niet gebeuren, of van een deel van de benodigdheden, omdat ik er al kokende nog van alles bij verzin. Als je het leuk vindt nodig ik je uit volger te worden. Een paar keer per week zal je hier een recept vinden. Het wordt een allegaartje. Dan een baksel, dan een ovenschotel, dan een soep.

Ik begin met een succesrecept, dat heel eenvoudig is en toevallig een voorgerecht.

Courgettesoep

Ingrediënten: 2 courgettes, 1 ui, 2 teentjesknoflook, 2 groentebouillontabletten, roomkaas met knoflook en tuinkruiden (Garlan, Mirée, Boursin), soepballetjes.
Was en snijd de courgettes in stukken, Snijd de ui in stukken en hak de knoflook grof. Doe dit in een pan met 1 liter water. Breng aan de kook en voeg de verkruimelde groentebouillontabletten toe.


Laat dit een kwartier koken. Zet de warmtebron laag en maak er met de staafmixer een gebonden soep van. Voeg een half bakje roomkaas (75gram) toen en laat dit smelten of wil je snel zijn:  roer met een garde de kaas erdoor. 
Als laatste voeg je de soepballetjes toe en laat het nog 5 minuten zachtjes koken.
Dan is je soep klaar om opgediend te worden.

Garneren kan met een theelepel crème fraîche, soepstengel, croutons, net wat je lekker of leuk vindt of in huis hebt. Maar zonder dat alles is het een heerlijk soepje.
Eet smakelijk!

20 opmerkingen:

  1. Lijkt me lekker. Ik maak regelmatig courgettesoep en ga zeker deze variant een keer uitproberen!
    Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk GerJanne!!
    Natuurlijk ben ik volger geworden, want een lekker en makkelijk recept ben ik altijd voor te porren.
    Ik kook zelf ook zo, met als verschil: Ik maak het recept de eerste keer zoals het hoort, daarna, als het goed bevalt en we het nog eens maken, pas ik hier en daar wat dingen aan.
    Ik zal hier regelmatig komen gluren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het leuk om je hier ook te volgen. Dit soepje maak ik ook weleens… heerlijk ik gebruik zelf Philadelphia… wat blijk helemaal geen kaas te zijn… zagen we bij een consumenten programma. Wel lekker trouwens.. dit r3cepr ziet er heerlijk uit. Ben benieuwd naar je kookkunsten. Groeten en nog een fijne dag. Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk een kookblog natuurlijk ga ik je volgen, het begint al lekker
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je dit doet! Ik ben geen kokkerel maar misschien kan hier wat inspiratie opdoen. De soep lijkt me al heerlijk!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk GerJanne
    Dat je een receptenblog bent gestart, ik zal je hier ook volgen, wellicht zijn er recepten die ik ga gebruiken alvast bedankt, liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee, een receptenblog. Ik ga er maar niet aan beginnen maar ga je wel volgen, hihi. courgettesoep heerlijk, ik combineer het vaak met broccoli, ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gaaf dat je dit doet. Ik heb bij jou toen voor het eerst courgettesoep op en inderdaad om het recept gevraagd. Je baksels zien en klinken ook goed altijd dus ik wordt ook volger :)
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt goed, ik ga het ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk initiatief GerJanne. Ook al is Joop bij ons de kok, speur ik wel naar recepten. Deze soep laat ik aan me voorbij gaan, aangezien Joop niet van courgette houdt.
    Veel plezier met je nieuwe blog!
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk GerJanne dat je dit blog begonnen bent. Het zal vast een mooi naslagwerk worden van allerlei recepten. Ik ben gelijk volger geworden en zie dan gelijk als je een recept plaatst. Succes en groetjes Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmm bedankt voor het recept, laat me graag inspireren door je blog leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg leuk Ger Janne, deze blog en je eerste recept klinkt als een welkome binnenkomer. Dank voor het recept.

    Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor dit recept, ik maak ook wel eens courgettesoep, in plaats van ui gebruik ik prei en geen roomkaas want ik heb lactose allergie 😒
    Succes met je nieuwe blog.
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is leuk! Een naslagwerk voor jezelf en inspiratie voor iedereen! Courgette soep is altijd lekker, dat moet ik ook nog eens maken! Mij heb je al inspiratie gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Natuurlijk ben ik meteen volger geworden, leuk dat je dit doet. Deze is vast heel lekker, ik maak vaak soepjes van overgebleven groentes maar er nog nooit gedacht om er kruiden kaas in te doen, wel Griekse of Turkse yoghurt, ook lekker. 🙋🏼 Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Superleuk dit blog en ben volger geworden…ik ben niet zo’n held in de pannen en laat graag een ander nadenken haha! 😂🙈
    Succes en groetjes Ellen
    Ellen’s Greetingcards

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk dat je dit blog bent gestart GerJanne....ik ben meteen volger geworden. Courgettesoep....heerlijk he ! Ik maar er veel in de zomer....wij hebben zelf courgettes in de tuin....ze worden heel groot en zijn heerlijk om soep van te maken. Ik doe er i.p.v. balletjes gebakken spekjes in.....ook héérlijk! Groetjes Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat super dat je een receptenblog gestart bent GerJanne! Helemaal blij mee. Kan ik hier mijn 'inspiratie' vandaan halen als die van mij weer eens op is 😁. Courgette komt nú op mijn boodschappenlijst voor morgen 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk! Gek op recepten en ook wij proberen vaak iets nieuws. Ik ga je sowieso volgen. Wie weet kom ik wat leuks tegen om ook te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen