vrijdag 12 april 2024

Simpele appeltaart

 Hai!
Er zijn heel wat soorten bakmixen te koop, maar ik maak altijd alles zelf. Dat zal wel komen om dat het me zo voor gedaan is. Vroeger bestonden die mixen natuurlijk niet. Het recept van de appeltaart hieronder is echt simpel en gebruik ik als basis. Ik varieer er ook wel op. Deze is speciaal voormensen die niet van rozijnen houden en geen noten mogen of lusten. Ik maakte er meteen twee, maar het recpet is voor 1 appeltaart in een vorm van 24 cm doorsnee.

Appeltaart (basis)

300 gram bloem, 100 gram roomboter, 80 gram margarine , 150 gram witte basterdsuiker, 1 ei, paneermeel, 4 à 5 grote appels, citroensap, 3 zakjes vanillesuiker, 50 gram fijne suiker, kaneel.

Doe de bloem, de boter, margarine, 1 zakje vanillesuiker en basterdsuiker in een kom. Klop het ei los en doe dit er, op een heel klein beetje na, bij. Kneed dit tot een bal. Je hand(en) zijn dan weer zo goed als schoon. 

Vet een bakvorm in en bekleed de bodem en de rand met 3/4 van het deeg. Ik kan niet met een deegroller overweg. Het deeg druk ik met mijn handen in de vorm, dat zie je ook goed op de foto😊

Bestrooi de bodem met paneermeel.
Schil de appels en snijd ze in kleine stukjes. Sprenkel er citroensap over, voeg 2 zakjes vanillesuiker en de fijne tafelsuiker toe en kaneel naar smaak. Goed door elkaar roeren.

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Leg de appelstukjes op het deeg en maak een vlechtwerk over de appels van het overgehouden deeg. Als laatste rol ik een lange sliert deeg tussen mijn handen en leg dit op de rand van de taart. Bestrijk met een kwastje het vlechtwerk met het achtergehouden ei.

Zet de taart in het midden van de oven en na een uur is het klaar. 


Voor wie het recept wil kopiëren heb ik het recept nogmaals hieronder zonder foto's.

Appeltaart (basis)

300 gram bloem, 100 gram roomboter, 80 gram margarine , 150 gram witte basterdsuiker, 1 ei, paneermeel, 4 à 5 grote appels, citroensap, 3 zakjes vanillesuiker, 50 gram fijne suiker, kaneel.

Doe de bloem, de boter, margarine, 1 zakje vanillesuiker en basterdsuiker in een kom. Klop het ei los en doe dit er, op een heel klein beetje na, bij. Kneed dit tot een bal. Je hand(en) zijn dan weer zo goed als schoon. Vet een bakvorm in en bekleed de bodem en de rand met 3/4 van het deeg.
Bestrooi de bodem met paneermeel.
Schil de appels en snijd ze in kleine stukjes. Sprenkel er citroensap over, voeg 2 zakjes vanillesuiker en de fijne tafelsuiker toe en kaneel naar smaak. Goed door elkaar roeren.
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Leg de appelstukjes op het deeg en maak een vlechtwerk over de appels van het overgehouden deeg. Als laatste rol ik een lange sliert deeg tussen mijn handen en leg dit op de rand van de taart. Bestrijk met een kwastje het vlechtwerk met het achtergehouden ei.
Zet de taart in het midden van de oven en na een uur is het klaar. Lekker met slagroom, maar dat moet je natuurlijk zelf weten!

Eet smakelijk!


18 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk, ik ruik ze al. Ze zien er fantastisch uit en zo zullen ze vast ook smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Appeltaart is mijn lievelingstaart! Ik houd niet zo van zoet... Ik heb zelf een fijn recept, maar vind het toch leuk om jouw recept een keertje te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie appeltaarten. Ze zien er prachtig uit.. ik hou ervan. Wij gebruiken ook geen rozijnen in de appeltaart . Smakelijk eten . Groeten Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zien er lekker uit. Ik gebruik altijd bakmixen, maar ga jouw recept eens uitproberen!
    Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha GerJanne daar ben ik weer
    Ja zo heb ik het ook geleerd, ik gebruik nooit bakmixen ook niet voor pannenkoeken, eerlijk met bloem en andere ingrediënten
    Als mijn appeltaart klaar is giet ik er een beetje verwarmde abrikozenjam over dat is ook lekker!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er verrukkelijk uit en bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. MMMMMMM voor mij nog altijd DE TAART, beetje warm met grote toef slagroom en smullen maar! Geef je een seintje als ie weer op tafel komt 🤣🤣🤣
    Goed weekend XxIrene

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk, waarom zou je bakmixen nemen, dat doe ik ook nooit. Vroeger lustte ik geen rozijnen, als mijn moeder appeltaart maakte hield ze altijd een puntje vrij van rozijnen. Tegenwoordig lust ik ze wel, al gebruik ik altijd minder dan in het recept staat. Je appeltaarten zien er mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, echt lekkeer, appeltaart. Ik eet het niet meer vanwege de vele koolhydraten (diabetes), maar ik kan het bijna proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, lekker. Zelfgemaakt is het altijd heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey GerJanne,
    Omdat ik niet op jouw kaarten kon reageren de laatste dagen, probeer ik het hier een keer. En zo heb ik ook meteen jouw geweldige kookblog gevonden... (en gelezen) Zelf ben ik helemaal niet zo'n keukenprinces. Ik ben verwend door mijn thuiswonende zoon Yannick die nog steeds bijna dagelijks kookt. Maar ik ga zeker regelmatig komen kijken en misschien ook wel één en ander uitproberen want ik ben dol op taarten! (zoet maar ook hartig!) en die zie ik hier al meteen staan...
    Liefs,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk appeltaart. . Ik bak niet meer zo vaak taart als vroeger, eigenlijk alleen met verjaardagen en dan maak ik wel vaak een appeltaart. Dus bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ed maakte vroeger altijd appeltaarten. Hij mocht bij een boomgaard altijd val appels meenemen en er waren in het najaar veel jarigen in de familie, die kregen dan een appeltaart.
    Later deed hij het nog wel eens met Jesse, die is 13 oktober jarig maar dat ging op een gegeven moment over. Ik heb je courgettesoep gemaakt, we vonden het erg lekker, ik heb er alleen nog een extra courgette bij gedaan, bij mij was het een beetje te dun maar toen was hij prima.
    Bij Daphne kregen we eergisteren een stukje van jouw spinazie taart, ook heel lekker.
    Dus...ga door!!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is een klassieker die altijd lekker blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat zien jouw appeltaarten er heerlijk uit! En zo mooi gemaakt ook! (Het oog wil ook wat ;-))
    Weet je wat ook lekker is? In plaats van paneermeel een paar eetlepel custardpoeder op de bodem strooien. Helpt ook tegen het vocht en is tegelijkertijd ook lekker voor de smaak.
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  16. lekkkkker ben dol op appeltaart
    groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen