vrijdag 5 april 2024

Spinazietaart

 Hai!
Wat ontzettend leuk dat er al zoveel volgers zijn. En tegen de dames die een man hebben die graag en meestal kookt, zou ik zeggen: Geef gerust de recepten door die je lekker lijken😉
Toen onze Matthijs nog thuis woonde en je vroeg hem wat hij wilde eten op zijn verjaardag was het antwoord steevast: Spinazietaart! Er zijn vele variaties, maar voor Matthijs was er maar 1. 
Het is een vegetarische variant. En nog steeds is Matthijs een liefhebber van deze taart!

Ook hier weer weinig ingrediënten. Dat maakt het heel makkelijk te onthouden. Ik maak het altijd uit mijn hoofd, zonder recept, maar omdat ik hem met jullie wil delen hier toch maar opgeschreven. 
Je kunt ook gewone spinazie nemen, maar dan is het wel lekker om er crème fraîche door te doen. Ik koos bij deze variant voor spinazie à la crème. Dan ben je in 1 keer klaar. Het is voldoende voor 4 personen.



Spinazietaart
5 à 6 plakjes hartige taartdeeg, 600 gram diepvries spinazie, 100 gram gehakte cashewnoten, 150 gram brie, 4 eieren, evt paneermeel.

Verwarm de oven voor op 190 graden. Ontdooi de spinazie op tijd, of doe het in een kom en zet het 5 minuten in de magnetron op vol vermogen. Ontdooi de plakjes deeg. Snijd de brie in stukje en doe dit met de noten in de ontdooide spinazie en roer door elkaar. Bekleed een springvorm met de deegplakjes. Strooi eventueel wat paneermeel op de bodem. Klop de eieren los en meng dit door het spinaziemengsel. Giet dit dan in de beklede springvorm. Als je bladerdeeg over hebt, kun je er er vormpjes uit snijden en op de spinazie leggen. Hoeft niet, maar staat wel leuk.
Zet de spinazietaart in het midden van de oven. Na 45 minuten is hij klaar.

Eet smakelijk!

9 opmerkingen:

  1. Nou dat lijkt me overheerlijk, GerJanne
    Dit ga ik ook eens proberen, bedankt!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, lijkt me ook lekker. Maar vandaag ga ik voor de courgette soep..
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, mmmmmm
    Toevallig hadden wij vorige week spinazie, verse, maar die lag maar te liggen in de koelkast.....
    Uiteindelijk heeft Andy er een omelet mee gemaakt, maar toen was ik aan het werk en heb het niet geproefd.
    Dit ga ik zeker, binnenkort maken, ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er heerlijk uit, ik ga het recept doorgeven aan Ed,
    Groetjes,
    Ansx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er lekker uit! Nu weet ik al wat wij volgende week ergens gaan eten.
    Groetjes van Henriët

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoor al die recepten. Dit is ook iets om uit te proberen. Helaas heb ik een echtgenoot die niet van bladerdeeg houd. Moet ik het maar met aardappels maken Haha.lijkt mij lekker. Groetjes Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er heerlijk uit. Groeten Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk Ger, ik ga hem binnenkort ook maken!

    BeantwoordenVerwijderen