dinsdag 27 augustus 2024

Aardbeienyoghurttaart

 Hai!
En alweer is er een maand voorbij, zonder recept. Er zijn veel van die dagen dat ik wat maak en halverwege bedenk dat ik foto's had moeten nemen. Daphne deed de suggestie op tijd! Omdat ik niet aan kaarten maken toe kwam, zei ze dan maar wat creatiefs voor op je andere blog! Thanks Daphne!
Voor de taart gebruikte ik een springvorm van 24 cm doorsnee.

Aardbeienyoghurttaart

200 gram volkorenbiscuit, 120 gram roomboter, 1 kilo volle yoghurt met aardbeien, 6 blaadjes gelatine, evt aardbeienlimonadesiroop (niet op de foto), 400 gr. verse aardbeien, slagroom.

Bekleed een springvorm met bakpapier.

Ik doe altijd alleen de bodem en de randen vet ik een beetje in met boter.
Neem de biscuitjes en breek ze in stukken in een kom. Stamp ze daarna fijn. Kan met een pureestamper en de laatste grove stukje kun je dan met de hand verkruimelen. Ik heb een keukenmachine en gebruik die meestal.

Door het mes in de machine verkruimelt het heel snel.
Smelt 120 gram roomboter op een lage hittebron (of in de magnetron, net wat je gewend bent) en roer dit door de biscuitjes. Doe dan het koekmengsel in de springvorm en maak het glad met de achterkant van een lepel..Zet het in de koelkast.

Week de blaadjes gelatine in koud water. Doe de yoghurt in een kom . Maak de helft van de aardbeien schoon en snijd deze in stukjes en roer door de yoghurt.

Knijp de blaadjes gelatine uit en doe ze met een scheutje water in een pan en laat dit (weer op een lage warmtebron) smelten.

En dit is nu een rare foto, want ik bedenk vaak tijdens het koken en bakken wat anders en dat staat dan niet op de eerste foto. Toen ik de blaadjes gelatine met water in het pannetje (heel oud, nog van mijn oma geweest. Kookte ze altijd de eieren in) deed, bedacht ik dat ik er ook wel een scheutje aardbeienlimonadesiroop bij kon doen. Vandaar de rode kleur.

Zodra de gelatine gesmolten is, roer je deze meteen en snel door de yoghurt met aardbeien. Als alles goed vermengd is, doe je het yoghurtmengsel op de biscuitbodem, strijk je het wat glad en zet je het in de koelkast.
Ik maak het altijd een dag van te voren dan weet je zeker dat de taart goed te snijden is.
Voor het uitserveren klop je de slagroom stijf en maak je de rest van de aardbeien schoon en garneer je de taart ermee.

En smullen maar!

4 opmerkingen:

  1. Mmmmm, heerlijk.
    Wij hebben veel peren aan onze boom in de tuin, ik denk dat ik dit recept eens ga maken met peren.
    Dank je wel weer.
    En de tip op tijd, GRAAG GEDAAN, ik had wel erg eens zin in een leuk/lekker berichtje op dit blog 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die GerJanne
    Wat een heerlijke taart heb je gemaakt, ze zullen hebben gesmuld!
    Leuk bericht!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lijkt me dat een heerlijke taart. Het water loopt me in de mond!
    Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen